Sunday, May 22, 2011

saya bukan penjual stokin tau

sebenarnya tak ada kaitan sangat tajuk aku dengan entry aku hari ni.aku cuma terpanggil nak tulis tentang aurat wanita iaitu ibu jari kaki,,kenapa??sebab aku terbaca blog seorang hamba Allah mempertikaikan mengapa dan kenapa ibu jari kaki wanita adalah aurat.Dia seolah-olah tidak berpuas hati,,jadi saya di sini ingin memberi sedikit pendapat saya mengapa ibu jari kaki wanita adalah aurat.

Seorang lelaki (berusia 30-an) memberitahu saya dan kawan2 bahawa ada lelaki yang boleh `menilai' seseorang wanita itu hanya berdasarkan ibu jari kakinya (korang nak ke lelaki menilai korang??).Kami sendiri telah melihat ujian yang dilakukan lelaki tersebut dengan meneka sifat2 wanita tersebut.Hampir semuanya sama!.Hukum islam ditetapkan untuk wanita bukan kerana ingin mengongkong tetapi melindungi.Melindungi dari kejahatan nafsu,,




kalau tak salah aku aurat seorang wanita depan boboy bukan mahram adalah semua kecuali muka dan tapak tangan.

Dan hukumnya adalah wajib berdasarkan hadis ni;

hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan al-Baihaqi; dari Saidatina ‘Aisyah yang menceritakan;

“Suatu hari Asma’ anak saidina Abu Bakar masuk untuk berjumpa Nabi s.a.w.. Kebetulan ketika itu ia memakai pakaian yang nipis (yang menampakkan bayangan kulitnya). Nabi s.a.w. lalu memalingkan pandangan darinya sambil bersabda (maksudnya): “Wahai Asma’, seorang wanita apabila telah datang haidh (yakni telah sampai umur baligh) tidak harus dilihat dari badannya melainkan ini dan ini sahaja”, sambil baginda menunjukkan kepada muka dan dua tangannya” (HR Imam Abu Daud)

Aku rasa hadis ni femes kot. Tapi tinggal nak amalkan tu yang susah tu (tak taulah apa yang susah sangat). Stated there, ‘seorang wanita yang telah sampai umur baligh’ aku yakin semua yang baca belog busuk ni memang dah baligh. Ade ke yang belum? Hahaha boleh pulak aku tanya in public macam ni bhahahaha== stated also in the hadis, ‘Selain muka dan 
tapak tangan’, Maksudnya kaki pon aurat juga betul tak maklong makngah? ^0^

 sekarang pun banyak jual stokin kan kat luar sana,,belilah sepasang dua (pastikan stokin yang dah pakai tukar ye kak,,hehe)kita tak rugi apa2 pun tutup aurat ni,,malah dapat pahala ^^V

tapi janganlah pulak stokin pakai,,tudung terbang (tak gunalah pakai stokin kalau macam tu)

2 comments:

  1. salam. mai jengah dr blog bro ben ni.emm kwn sy nah cite yg ada lelaki boleh baca psl sifat2 pompoan tu kalo tgk pada tumit. awk ckp ibu jari kaki ek?mungkin both of that.emm nice blog ni =)

    ReplyDelete
  2. kalau akak pasal stoking, kat sekeliling saye ade yang cakap "tudung tuh untuk tutup rambut jelah"...ish3...

    ReplyDelete